تحقیق و توسعه (R&D) چیست؟

تحقیق و توسعه R&D

در ابتدا به تعریف این اصطلاح بپردازیم: تحقیق و توسعه (R&D) شامل فعالیت‌هایی است که شرکت‌ها برای نوآوری و معرفی محصولات و خدمات جدید انجام می‌دهند. این بخش، معمولاً اولین مرحله در فرآیند توسعه و هدف از آن معمولاً ارائه محصولات و خدمات جدید به بازار و افزایش سود شرکت است.

در این مقاله خواهیم گفت که R&D چیست و واحد تحقیق و توسعه (R&D) در سازمانها چه کاری انجام می‌دهند و انواع آن را خواهید شناخت. سپس آماری از میزان بودجه بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا را خواهید دید.

 

شرح وظایف واحد تحقیق و توسعه (R&D) در سازمانها چیست؟

اصطلاح تحقیق و توسعه، با نوآوری در شرکت‌های دولتی و یا بخش‌های دولتی و خصوصی مرتبط است و به شرکت اجازه می‌دهد تا از رقبای خود جلوتر بماند. بدون برنامه تحقیق و توسعه، یک شرکت ممکن است مجبور باشد به روش‌های دیگری برای نوآوری مانند مشارکت در ادغام و تملک (M&A) یا مشارکت تکیه کند. از طریق تحقیق و توسعه، شرکت‌ها می‌توانند محصولات جدید طراحی کرده و محصولات موجود خود را بهبود بخشند.

تحقیق و توسعه از اکثر فعالیت‌های عملیاتی که توسط یک شرکت انجام می‌شود جدا است و معمولاً با انتظار سود فوری انجام نمی‌شود؛ در عوض، انتظار می‌رود که به سودآوری بلندمدت یک شرکت کمک کند. این مرحله ممکن است منجر به ثبت اختراع، حق چاپ، و علائم تجاری با اکتشافات و ایجاد محصولات شود. شرکت‌هایی که کل بخش‌های تحقیق و توسعه را راه‌اندازی و به کار می‌گیرند، سرمایه قابل توجهی را برای این تلاش متعهد می‌کنند. آن‌ها باید بازده تعدیل شده بر اساس ریسک مخارج تحقیق و توسعه خود را تخمین بزنند (که به طور اجتناب ناپذیری شامل ریسک سرمایه است). زیرا هیچ بازدهی فوری وجود ندارد و بازده سرمایه گذاری (ROI) نامشخص است. هر چه پول بیشتری در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌شود، سطح ریسک سرمایه افزایش می‌یابد. سایر شرکت‌ها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله اندازه و هزینه، این مرحله از کار خود را برون‌سپاری کنند.

واحد تحقیق و توسعه در سازمانها

شرکت‌ها در تمام بخش‌ها و صنایع، مشغول به فعالیت‌های تحقیق و توسعه هستند. اما شرکت‌های داروسازی، نیمه هادی‌ها و شرکت‌های نرم افزاری/فناوری بیش‌ترین هزینه را در این زمینه انجام می‌دهند. این شرکت‌ها از طریق این پیشرفت‌ها و توسعه کالاها و خدمات جدید، رشد را تجربه ‌کنند.

این بخش از شرکت‌ها در اروپا به عنوان تحقیق و توسعه فنی یا فناوری (RTD) شناخته می‌شود. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​ممکن است این کار را برون‌سپاری کنند، زیرا کارکنان داخلی مناسبی برای آن ندارند. ملاحظات خاص حسابداری تحقیق و توسعه ممکن است برای سود نهایی یک شرکت مفید باشد، اما یک هزینه در نظر گرفته می‌شود. از این گذشته، شرکت‌ها مبالغ قابل توجهی را برای توسعه محصولات و خدمات جدید، صرف این امر می‌کنند. به این ترتیب، این هزینه‌ها برای اهداف حساب‌داری گزارش می‌شوند. هرگونه هزینه تحقیق پایه و کاربردی به محض انجام ثبت می‌شود، اما هزینه‌های توسعه را می‌توان به جلو برد.

 

بیش‌ترین هزینه‌ها برای R&D

شرکت‌ها میلیاردها دلار را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند تا جدیدترین و پرطرفدارترین محصولات را تولید کنند. طبق گزارش شرکت خدمات حرفه‌ای، PriceWaterhouseCoopers، ده شرکت زیر بیش‌ترین هزینه را برای نوآوری و بهبود در سال 2018 کرده‌اند:

  1. آمازون:                     22.6 میلیارد دلار
  2. آلفابت:                      16.2 میلیارد دلار
  3. فولکس واگن:            15.8 میلیارد دلار
  4. سامسونگ:               15.3 میلیارد دلار
  5. اینتل:                        13.1 میلیارد دلار
  6. مایکروسافت:            12.3 میلیارد دلار
  7. اپل:                          11.6 میلیارد دلار
  8. روش(Roche):          10.8 میلیارد دلار
  9. جانسون اند جانسون 10.6 میلیارد دلار
  10. مرک:                        10.2 میلیارد دلار

واحد R&D چیست

انواع تحقیق و توسعه

توسعه محصولات

یک مدل تحقیق و توسعه، بخشی است که عمدتاً توسط مهندسانی کار می‌کند که محصولات جدید را توسعه می‌دهند. وظیفه‌ای که معمولاً شامل تحقیقات گسترده است. هدف یا کاربرد خاصی در این مدل در نظر گرفته نشده است. در عوض، تحقیق به منظور تحقیق انجام می‌شود.

 

تحقیقات در زمینه‌های فنی و علمی

مدل دوم شامل یک بخش متشکل از دانش‌مندان یا محققین صنعتی است که همگی وظیفه تحقیقات کاربردی در زمینه‌های فنی، علمی یا صنعتی را بر عهده دارند. این مدل توسعه محصولات آینده یا بهبود محصولات فعلی و یا رویه‌های عملیاتی را تسهیل می‌کند.

 

شتاب دهنده‌ها و مشارکت کننده‌ها

هم‌چنین انکوباتورها و شتاب دهنده‌های کسب‌وکار وجود دارند که در آن شرکت‌ها در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و به کارآفرینان کمک مالی و راه‌نمایی می‌کنند، به این امید که نوآوری‌هایی حاصل شود که بتوانند از آن‌ها به نفع خود استفاده کنند.

هم‌چنین M&A و مشارکت‌ها اشکالی از تحقیق و توسعه هستند زیرا شرکت‌ها برای بهره گیری از دانش و استعداد سازمانی دیگر شرکت‌ها, نیرو می‌گیرند.

وظایف واحد R and D از ابتدا تا انتهای فرآیند تولید

بخش تحقیق و توسعه موظف است با سایر وظایف شرکت اعم از تولید، بازاریابی یا فروش ارتباط برقرار کند. وظایف معمول یک بخش تحقیقاتی در مراحل مختلف تولید، در زیر ذکر شده است

 

تحقیقات محصول جدید

قبل از اینکه محصول جدیدی تولید شود، ابتدا باید از بخش تحقیق و توسعه عبور کند تا بررسی کند که طراحی محصول چگونه باید باشد، هزینه های تولید مورد انتظار و مدت زمانی که طول می کشد تا مقادیر کافی از محصول تولید شود.

 

تولید محصول

تحقیق و توسعه همچنین به این می پردازد که مشتریان چقدر محصول را می خواهند یا نیاز دارند.

 

توسعه محصول جدید

مرحله تحقیق به طور طبیعی به دلیل نتایج به دست آمده از مرحله تحقیق منجر به توسعه محصول می شود.

 

به روز رسانی های موجود محصول

تحقیق و توسعه همچنین باید محصولات موجود را مورد بررسی قرار دهد تا ببیند آیا آنها نیاز به ارتقاء بر اساس نیازهای در حال تحول مصرف کننده دارند یا افراد تازه وارد در دسته محصول در بازار. این تغییرات علاوه بر این می تواند به اشکالات محصول نسبت داده شود که نیاز به رفع دارند.

 

بررسی‌های کیفیت

شرکت‌ها می‌توانند از بخش تحقیق و توسعه خود بخواهند تا بررسی‌های کیفیت را انجام دهند یا ممکن است از بخش بخواهند با تیم تضمین کیفیت همکاری کند، زیرا آنها به مشخصات محصول کاملاً آشنا هستند و برای ارزیابی اینکه آیا همه محصولات مطابق با کیفیت ایده آل و استانداردهای تعیین شده توسط شرکت هستند.

 

نوآوری

تیم تحقیق و توسعه همچنین مسئول مراقبت از نوآوری ها و روندهای جدید در صنعت است و اطمینان حاصل می کند که محصول آنها در راستای این روندها قرار می گیرد.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

ارسال در واتساپ
ارسال در تلگرام
ارسال در لینکدین
انتشار در فیسبوک
ارسال با ایمیل
پرینت مطلب
به این مطلب امتیاز بدهید:
0/5

این مطالب نیز برای شما مفید است:

دیدگاهتان را بنویسید

ضمن تبریک به شما به دلیل اهمیت به رشد و پیشرفت خود، همکاران مجموعه بیوتی کوچینگ طی تماسی در 24 ساعت آینده با شما، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.